2011. szeptember 27., kedd

Finn vasút

A finn vasút új online jegyeladás rendszerét az indulást követõ napon le kellett állítani. A szoftvert alvállalkozó tesztelte Indiában - írták a hétfõi újságok. A vasút problémáival már a pénteki és szombati lapok is foglalkoztak. Az elsõ napon a látogatók száma a szokásos 20-szorosa volt, amitõl leállt a rendszer. Kollegák szerint a Helsinki-Oulu vonatjegyet 2 euróért adták. Nem csoda, hogy megrohanták az oldalt. Megoldásként a jegykiadó automatákat ideiglenesen kivonták a forgalomból, így aki túl olcsón jutott a jegyhez, nem tudta kinyomtatni.

A vasúttársaság közleményben jelentette be, hogy aki online megvette és már kifizette a jegyét, a vételár 150%-át kapja vissza. Tehát ha valaki 2 eurót fizetett, 3-at kap vissza. Muris kártérítés.

Az egyik probléma, hogy nem tesztelték le rendesen a rendszert, és hibásan számolta a kedvezményt. A másik, hogy a rendszer nem bírta a hússzoros túlterhelést.

A cikkíró felveti, minek rendeltek egy teljesen új, drága online rendszert, mikor ilyen rendszerek mûködnek más európai országban. A honosítás rövidebb és olcsóbb lett volna. Felmerült, hogy a gazdaságtalanul mûködõ mamutvállalat a drága alvállalkozókhoz folyatja az állami pénzeket. Bár ez nem Magyarország, ne is feltételezzünk ilyet.

A vasút körüli gondok nem újak, én is beszámoltam róla korábban. A vasút a postához hasonlóan régi állami monopólium, gazdaságtalan felépítéssel, nem elég hatékony. Múlt télen eszméletlen késések voltak, mert befagytak a mozdonyok. A pályák felújítására nem futja. A helsinki fôpályaduvar túlzsúfolt, ha ott egy vonat 5-10 percet késik, az egész országban csúszik a menetrend. A nyáron kalauzhiány miatt kellett ritkítani a helyi járatokat. Valami biztonsági berendezést is megrongáltak, ami miatt napokig volt fennakadás. A cikkíró szerint a minisztérium is felelős, mindig gyenge politikus kapja a közlekedési tárcát.

Mindkét cikk megemlíti, hogy a vasút üzemeltetése állami feladat, infrastruktúra. Csak nem azt gondolják ott fenn, hogy az internet világában már felesleges közlekedni, ha mindent el lehet intézni elektronikusan? Mi lenne, ha egy napra nem a vasút, hanem az internet állna le?

Nincsenek megjegyzések: