2014. november 29., szombat

Én robot

Gyerekkoromban a legjobb osztálytársam azt szokta rám mondani, hogy robot vagyok, mert annyira más vagyok, nem úgy, hanem úgy, hogy másként gondolkodok. Kicsit hittem is neki, szerettem is a robotos meséket Asimovtól és Nemerétől. Különcnek éreztem magam. Például jól vág az agyam, humoros vagyok, intelligens, és természetesen szerény, mint C-3PO. Nekem elég 4-6 óra alvás.


Aztán éljen az orvostudomány, végül belenézhettem magamba. Belém dugtak egy kamerát, és kiderült, hogy teljesen normálisnak látszó szöveteim vannak. Sehol egy csavar, vagy kis motorok. Az elemeimet sem kell tölteni, ember módjára, a táplálékból szerzem az energiát, és ha minden igaz, agynak nevezett szervvel gondolkodok és működtetem a bionikus végtagjaimat. Ha robot vagyok, akkor tökéletes emberszabású példány, és úgy programoztak, hogy embernek érezzem magam. Képtelen vagyok például kijavítani a (program)hibáimat.

Egészséges ember belülről

Az utóbbi időben két robotos sorozatot is néztem. Próbálok rájönni, hogy ha robot vagyok, melyik fajta. C-3PO biztos nem, nem kaptam meg a nyelveken beszélés ajándékát. Terminátor se, nem vagyok fémes, nem tudok átalakulni, és nem akarok gyilkolni. Mi vagyok akkor?

A hubotok a svéd Äkta mäniskor (Real Humans) filmsorozat emberszabású robotjai (talán a Humanoid Robot-ból rövidítve). Szemük illuminálóan kék, kicsit viasszoborra emlékeztetnek. Eszméletlen, ahogy a filmben mozognak. Kék a vérük, és esténként konnektorról töltik magukat. Van közöttük olyan, akinek a szoftverét meghekkelték, és önálló gondolkodásra és gyilkolásra képes. Már biztos, hogy ha robot vagyok, nem ilyen műanyag. Jobban hasonlítok rátok.


Hubot-ok...

...a gyárban.

Az öntudattal rendelkező hubotok a való világban

A Battlestar Galactica emberszabású robotjai a cylonok (cyber clone?). Jelentős fejlődésen mentek keresztül, már alig lehet megkülönböztetni az emberektől. Esznek, isznak, alszanak, vérük van, képesek gyereket szülni, és haláluk után áttölteni a tudatukat másik testbe. Orvosi vizsgálattal nem tudták megállapítani, ki cylon, ki ember. Csak a nézők tudják, hogy szex közben világít a gerincoszlopuk. Ha robot vagyok, akkor egy jól fejlett cylon vagyok. Jó lenne, ha valaki megnézné a hátam...

Cylonok evolúciója

Ez inkább az első terminátorra hasonlít

 Kifejlett emberszabású cylonok

Kár, hogy nincsenek ilyen jó testi adottságaim...



Nincsenek megjegyzések: