2014. december 26., péntek

Kognitív disszonancia megszüntetése kognitív disszonanciával

Szondytól olvasok egy könyvet, azt írja a dohányzás kognitív disszonanciát okoz, amit mindenféle magyarázatokkal próbálunk enyhíteni (hogy nagyapám is dohányzott, mégis sokáig élt). Ahogy azt már mondtam, nálam a dohányzás egy másik, nagyobb kognitív disszonancia (jó vagyok, de mégsem) elnyomására szolgál. (Még a templom is ezt mondja, hogy mind egytõl egyig bûnösök vagyunk, mert Ádám evett az almából.) Persze, társaságban én is mindenkinek azt mondom, hogy a füst kiöli a bacilusokat, a húst is füstöléssel tartósították nagyszüleink, rá kell jönnöm, hogy én ezzel a hülye magyarázattal oldom a kognitív disszonanciámat. Meg azzal, amit az elõbb írtam, hogy egy nagyobb fájdalmat nyomok el vele. Kitörli az agyam, összerázza az agykockáim, s abbahagyom az aggódást, amikor beszédülök tõle.

Abbahagyhatom a dohányzást, de akkor egy másik oldószer kell, ami azonos hatású, tehát segít az aggódást, a stresszt törölni. Az alkohol lenne az. Jobb, mint a dohányzás? Melyik halálnemet válasszam, a tüdõrákot vagy májnagyobbodást? Vagy ha mind a kettõt elhagyom, az idegbajt és infarktust? (Van még egy ellenszer, a nyugtató, szerotonin szintre ható gyógyszer, de az nem valid opció, mert tudatmódosítást okoz. Nem mintha az alkohol nem okozna...)

Ma találtam egy újabbat. Nem most találtam, csak most jutott eszembe. Évekkel ezelõtt, az elsõ válásom után játszottam mozibubust, voltak napok, mikor zsinórban 3 filmet is megnéztem, meg hetek, amikor 5-7 filmet. Írtam itt sokat róla. Ma 3 filmet néztem: Van valami furcsa... (magyar film), a Szexterápia (ausztrál) és az Újrahaszonsított szerelem (svájci). Mindhárom mûvész kategória, s igazán nem csalódtam egyikben sem. Cirkós filmek.

Folyománya, hogy az újévtõl új emberré születhetek, vagyis abbahagyhatom a dohányzást, mert megvan az ellenszer. Csak pénzem legyen rá.

Közben eszembe jutott egy újabb: a repülés. Az utazás izgalma, a lezuhanástól való félelem is képes felülírni a kisebb félelmeket. Már nem kell sokat aludni, s vége a láblógatásnak.

Nincsenek megjegyzések: