2015. február 5., csütörtök

Az elektromos üzlet halála (Finnországban)

Röviden:

Valamikor karácsony táján gondoltam rá, hogy a kiskereskedelmi elektromos üzletek csõdbe fognak menni. (Lent írom, miért.) Ma reggel kellett volna valami, s látom, hogy az egyik tényleg bezárt.

Hosszan:

Nem is olyan rég gondolkoztam rajta, mi értelme elektronikus üzletet (számítógép, konyhai gépek) üzemeltetni. Nem éri meg, hacsak nem kirakatnak használja az ember, avagy egy netshop. Mert az üzlet fenntartása - ahol a termék kipróbálható, megsimogatható, az eladó kifaggatható - drágább, mint az internetes üzlet, senki nem fog ott vásárolni. A tévé vásárlásakor én is így csináltam: odamenetem, kipróbáltam mindet, aztán megnéztem, hol a legolcsóbb, és ott vettem meg. (Hibás vagyok? Azt hiszem nem, ínkább racionális, éltem a lehetõséggel.) Hálás voltam a Musta Pörssinek és az Expertnek és a Giganttinak, mert jó nagy választékot végig lehetett próbálni. Gondoltam is, hogy ezek szép lassan mind csõdbe fognak menni, mert a Verkkokauppa (magyarul azt jelenti, hogy "net-bolt") mindent olcsóbban ad. (Otthon is voltak ilyen üzletbezárások.)

Na igen, vannak azok az idõsebb emberek, akiknek a személyes kontaktus, a kiszolgálás, a betanítás még mindig fontos, akikben van még egy kis lojalitás, miután kifaggatták az eladót, már nem mennek át a diszkontba ugyanazt megvenni olcsóbbért, talán belõlük megélnek még ezek a hagyományos üzletek.

Történt az, hogy a nyakamba szakatt egy nagy, öregecske lézernyomtató. Ki kellene nyomtatni a farsangi programot, a belépõket, a jelmezversenyre az okleveleket és pontozólapokat, a büfébe az árlistát. De kifigyott a fekete festék. Gyorsan megnéztem az interneten, hol kapni ilyet, a legolcsóbb (meglepetésre) a Musta Pörssi oldala volt (magyarul "fekete piac", máskor elég drága volt ott minden), ahol van is raktáron, de mikor lekérdezem, hogy melyik üzletükben van polcon, csak az internet áruházat mondja. Kisérletképp rákerestem valami népszerûbb Samsung okostévére, az is csak interneten kapható. Lehet, hogy ezek csõdbe mentek, és bezártak minden üzletüket? Azért reggel odamentem, ahol legutóbb még a legnagyobb üzletük volt: megszûnt. Interneten találtam egy cikket, tényleg bezárták a boltokat, mostantól már csak internet áruházként mûködnek.

Hogy lehetne mégis megakadályozni, hogy az összes ilyen bemutatóterem vagy hagyományos bolt bezárjon? Vannak, akiknek szükségük van arra, hogy vásárlás elõtt mégnézzék, mit vesznek. De ha megnézem, és nem ott veszem meg, a bolt tényleg bedõl.

Arra jutottam, hogy 1) a kipróbálásért és tanácsért pénzt kell kérni. Aki beéri simogatás nélkül, az vegye meg az interneten. Akinek kell a többlet szolgáltatás, fizessen érte. A dolgozó bére, az üzlet fenntartása... Azt hiszem elég néptelenek lennének ezek az üzletek.

2) A gyártó csináljon bemutató termet minden nagyobb városközpontba vagy plázába. Vannak is ilyenek, van Apple és Lumia (régen Nokia) bemutató terem, az egyik nagy áruházban van külön Samsung és külön LG sarok, ahol a gyártó emberei mutatják be a terméket. De ez nem menti meg a kiskereskedõket, ráadásul nem lehet egymás mellett kipróbálni a különbözõ gyártók termékeit.

3) Az internetbolt, aki nagyon olcsón tudja adni a terméket, üzemeltesse a kiskereskedelmi üzletet. Mintabolt, vagy hasonló. Ahova az ember oda tud menni, meg tudja fogni, meg tudja nézni, ki tudja kérdezni, aztán hazamegy, és megrendeli az internetrõl - ugyanannak a cégnek az olcsó internetboltjából. Persze azt nem kell a vevõnek tudni, hogy mindkettõt ugyanaz üzemelteti.

Most szinte mindenben a legolcsóbb a Verkkokauppa, régen számítógépes internetáruház volt, aztán nyitottak egy mintaboltot, ma már árulnak mindent, olcsón, de lassan õk is bezárhatnak, mert ami náluk olcsó, az Németországból vagy Tallinból még vagy 30%-kal olcsóbban jön. Na igen, Finnországban drága a munkaerõ, magasak az adók, nincs adóelkerülés, ami magasan tartja a fix költségeket. Az online kereskedelem meg nem ismer határokat.

Most vagy nekiállunk tüntetni, hogy növekedjenek az észtországi (görög, magyar...) munkabérek és adók a finnországi szintre, vagy hogy növekedjen az olaj ára olyan magasra, hogy ne érje meg más országból ide szállíttatni, vagy ki kell találni valamit, mert ez az ország élhetetlenül drága lesz.

Nincsenek megjegyzések: