2017. augusztus 7., hétfő

Almás pite (finn recept) - fázisképpel

A hozzávalókat összekeverjük, tepsibe öntjük, a tetejét vékonyra szeletelt almával beborítjuk, és 200 fokon 25-30 perc alatt készre sütjük.

Készítettem fázisképet is, íme:


A hozzávalók:
fél kiló alma
2 tojás
1,5 dl cukor
75 g vaj vagy margarin (sótlan vajjal csináltam)
1 dl tej vagy 100%-os almalé (!)
2,5 dl búzaliszt
1,5 teáskanál sütõpor
1 teáskanál vaníliás cukor
esetleg fél teáskanál kardemom mag (én utálom, kihagytam)

A tetejére:
1-2 evõkanál cukor
1 teáskanál fahéj

Elkészítés (30-60 perc):
1. Vágd az almákat négyfelé, vágd ki a magházat, és vágd vékony szeletekre.
2. Verd fel a szobahőmérsékletű tojást a cukorral.
3. Add hozzá a megolvadt zsiradékot.
4. Felváltva keverd a tésztához a tejet vagy almalét és az összekevert száraz anyagokat.
5. Öntsd a tésztát sütőpapírral kibélelt tepsibe (20x30 cm).
6. Tedd rá az almát. Szórd meg cukorral és fahéjjal.
7. 200 fokos sütő alsó szintjén süsd 25-30 perc alatt készre.
8. Vanília öntettel leöntve vagy kávéval / teával kínáld.

Kommentek:
1. Vastag szeletre vágva talán még finomabb lenne. A kész pitében az alma szinte elveszik az anyagban. Lehet akár 700-800 gramm almát is használni. Ezt most fél kilóval (3 szem) csináltam, és finom lett.
1. a. (off-topic) A finnek grammban mérnek. Meg pohárban, meg literben.
2. Sehol nem írja a recept, hogy honnan szedjünk szobahőmérsékletű tojásokat. Én az alma pucolása előtt kitettem a tojásokat a konyhapultra, talán így is jó.
2. a. Utólag jut eszembe, hogy volt otthon barna cukrom, amit másba nem tudok elhasználni, ebbe a süteménybe a cukor felét sima kristálycukorból, a másik felét barna cukorból mértem.
3. Ez és a 4-es pont az eredeti receptben egyben szerepelt. Külön vettem, mert szerintem külön lépés.
3. a. Finnországban alapból sózott a vaj, drágábban kapni sótlant is. Én sótlan vajat használtam, mert az volt maradék otthon, azzal is jó lett, de lehet, hogy ha igazán finnesre akarjuk, akkor sózott vaj kell hozzá (pl fél kiskanál sót a masszába belekeverni).
4. A recept nem írta, hogy mikor kell összekeverni a száraz anyagokat, és hogy mik azok a száraz anyagok. A cukor biztos nem tartozik ide, mert azt már felhasználtunk a 2-es lépésben. Így csináltam: kimértem a lisztet (elég babra kimérni két és fél decilitert, sokkal könnyebb grammban mérni az ilyet, de hát ez finn recept), meg a vaníliás cukrot, meg a sütőport egy tálba, itt jönne bele a kardemom mag, ami minden finn sütemény elengedhetetlen kelléke, de ezt én utálom, és az eredeti receptben is zárójelben volt feltüntetve, tehát elhagyható, jól elkevertem ezeket a porokat, és így adagoltam a keverőtálba, hol egy kis tejet, hol egy kis port. A keverést mixerrel csináltam, olyan két forgó lapátos izével.
4. a. (off-topic) Még mindig jobb teáskanállal mérni a vaníliás cukrot meg a sütőport, mint ahogy a magyar receptekben írják, mert ott sokszor az van, hogy egy zacskó, meg fél zacskó. Ettől mindig falra mászok, meg égnek áll a hajam (a gyermekem V* azt szokta mondani, hogy "felég a hajam" - a finn eredetije azt jelenti, hogy felrobbanok mérgemben), mert nálunk dobozban adják, és semmi elképzelésem sincs róla, mennyi az egy zacskó, azaz hány gramm.
5. Az állaga kb mint a piskótának, vagy mint az olvadt mézek, sűrűn folyós.
5. a. Az eredeti recept dupla ennyi hozzávalót ír, és itt azt írja, hogy sütőpapírral lefedett sütőlapra (30x40 cm). Én megfeleztem az adagot (fent már a megfelezett adag szerepel!!!), és tepsiben sütöttem.
6. A 6-os pontot el lehetett volna vágni két felé, mert két lépést ír le, de lusta voltam kötözködni.
7. Ez és a 8-as pont az eredeti receptben egyben szerepelt.
8. Sütés után szépen elválik a tészta a papírtól, miután kihűlt, fejre fordítva le lehet húzni róla. Vanília öntetet nálunk készen lehet a boltban kapni. Azzal finom. Szerintem a vanília és a kávé közé megengedő vagy kellett volna, mert vaníliával ÉS kávéval is finom, tehát én duplán élveztem, remélem nem baj.

Nincsenek megjegyzések: