7re értem oda, 8kor indult a film. Kérdezem, hova lehet ülni? Bárhova, ahol van hely. Nagy a terem, 101 fős, biztos lesz jó helyem, csak időben bejussak. Egyébként filmklub van. Addig eltöltöttem az időt, letöltöttem egy gyrost kólával. Meg elidőtlenkedtem a körúti villamos fotózással.
Aztán jött a film. Nézem, az előző adásnak még nincs vége? Pedig már mindjárt kezdődik, de embert se ki, se be. Megkérdem, mikor lehet bemenni? Akár most is, csak azért van zárva az ajtó, hogy a füst ne menjen be. Menjen be, mondja az úr. A jegyet elfelejti lekezelni, bár gondolom, emlékezett rám a pénztárból. Aztán csend. Sehol senki, egyedül ülök a teremben, mellettem 100 üres szék. De ha már ennyit vártam, levetítik nekem. Magánfilmklub, házimozi.
A film indul. Zene szól, kép nincs. Zene végetér, cím és rendező neve kiírva. Ja, akkor ez nem dogmafilm. Télleg, volt bejátszott zene. Mindenesetre a film jó, a zenék jók, a történet feledhetetlen, Björk isteni. Na de a történet! Nem tudom ennél jobban leírni, idemásolom. Alant a link, honnan.
Táncos a Sötétben Dancer In The Dark - 2000 legellentmondásosabb filmje, Björk-öt látványosan kivégzik, felakasztják benne, miután az egész film folyamán, végig szándékosan zokogásra késztették a gyengébb idegzetű nézőket. Mi akar ez lenni, valami sötét birodalom támadása a Föld ellen? Egy különös kegyetlenséggel elkövetett mozinéző-sokkolás? A válasz tulajdonképpen egy elszomorító igen, de azért ne ragadjunk le itt, mert van még tovább.
Az is világos, hogy ezen a ponton a józan értelemben felfogott "átlagnéző" kiválik a csapatból, megfordul és visszamegy a legközelebbi elágazásig, ahol kiválasztanak egy másik útvonalat (egy másik filmet), amely talán kicsit kevésbé veszélyes, vagy esetleg teljesen veszélytelen, mert ez a Táncos a Sötétben valóban nem akármi.
Ez a film valójában szöges ellentéte a komforton, biztonságon, valamint társadalmi megbecsülésen alapuló nyugati kultúráknak. Ez a film körülbelül az az élmény, amin Neo mehetett keresztül a Mátrixban a piros pirula választása után. Egy teljesen új világ, kapaszkodók nélkül.
Az írás itt folytatódik. A filmet meg ajánlom mindenkinek. Nekem nagyon tetszett.
Update. Valami saját emlék: a gyárban táncoló munkások, romantikus idill, szépen fotózott tájak. Cseh filmek hangulata. Csapdahelyzet ("Ölj meg, ha kell a pénzed!"). Sirva meggyilkolni a barátunkat. Altruizmus: a génállomány fennmaradása érdekében lemondani a táncról, de az életről is. Az amerikai retorika: egyszerű tényeket úgy adni elő, hogy az esküdtek lássák a kegyetlen gyilkosságot. És a tanácsadó legjobb kérdése: "Miért szülted meg, ha tudod..." amin végül elgondolkozunk. Minek is? Utód nélkül nem élet az élet. Kell valaki, akinek mindened oddaadnád.
7 megjegyzés:
ezeréve kívánom ezt a filmet... majd ha lejár a vizuál-embargóm, megnézem (nyolc hónapja nem nézek tévét, filmet. a képernyőt is csak akkor, amikor muszáj... megyek át audióba).
Akkor kösd fel a szemüveget, érdemes. Ugye nem szem-műtétre gyüjtesz?
A kis kepen latni, nekem is belement valami a szemembe...
rég látom, hogy valami bántja a tisztánlátásod:) lefáradtam, ezért mentem át audióba. és mert izgibb. sokkal-sokkal.
Nagyon jók a mesék. Mesélsz a lecsóról?
:) nagyon szeretem a lecsót. egészen más recept (?) szerint főzöm, mint te. ha rá tudok ma hangolódni, akkor tán mese is kisül belőle.
Az a legrosszabb leiras,kritika, mely a film vegkifejletet/csattanojat/a gyilkost elaruljak, lelovik mar az elejen. Egyesek meg sem nezik a filmet.
A Tancos a sotetben-t mar regebb lattam, de eleg sok kep meg el bennem belole. Nagyon tetszett, es orulok annak, hogy akkor nem tudtam elore, hogy mi a vege (kivegzik igazsagtalanul(?)).
Megjegyzés küldése