2017. június 5., hétfő

Nyár

Szombaton megvolt az évzáró, és már hivatalosan is nyár van. Érdekes itt az évzáró, mint ahogy érdekes itt a nyár is. Vendégek jönnek, és mikor mondtam, hogy hozzanak kabátot, meg meleg cipőt, meg hosszúnadrágot, egy kicsit elbizonytalanodtak. De amikor süt a nap, az autóban olyan, mint a szauna. És megfogja az arcom, ha kint úszok.

Az évzáróról. A gyerekek osztályonként előadtak valamit. Az egyik kivetítő fejjel lefelé mutatta a dalszöveget, amit a közönség is énekelhetett, ezt pár diák megpróbálta meghekkelni (fejjel lefelé fordítani), de a tanár rájuk szólt, hogy ne piszkálják. Diktatúra, tanár-hatalom. A másik tanár meg szaladgált a hangosítás, a kivetítőhöz csatolt számítógép (időnként lapozni kellett), meg a zongora között, mert õ az iskolai mindenes zenetanár. Nálunk szakkör volt az ilyenekre. Miután minden gyerek leszerepelt, utána jött a rektor (itt rektor van igazgató helyett) és a tanárok beszéde, s csak ezután a mindenféle szponzorok (Lions klub, helyi szülői közösség, kb mint a szülői munkaközösség, meg a helyi szervezetek, cégek) által felajánlott díjak és jutalmak. Mi, szülők már teljesen untuk, de a gyerekek jól bírták. Van, ami oklevél, hozzá 25-50 eurós vásárlási utalvány, vagy egy mosolygós fejet ábrázoló szobor. Semmi könyv beleírt dicsérettel. Elszomorodtam, mert a gyermekem nem kapott semmit. A bizonyítvány 6. osztály végéig szöveges. Nem tudjuk a skálát, hogy a megfelelt az mennyire megfelelt, nem tudjuk összehasonlítani a gyermekünk a többi gyerekkel, nem tudjuk, mire kell majd jobban odafigyelni és mit kell neki segíteni. Az anyanyelv jó, pedig neki nem a finn az anyanyelve, a matematika mellett valami más kifejezés szerepel, talán a kiválóan megfelelt lenne, gondolom, mert az megy neki.

Aztán elkezdődött a nyár. Vettünk egy láda cseresznyét, más országban már érik, kapni már déligyümölcsöt, epret is. Nálunk majd júliusban és augusztusban lesz. Szombat este a gyerekek még 11 órakor is kint hangoskodtak, lent a völgyben a focipályán későig bőgették a motort. Vasárnap meg a templom előtt nem lehetett parkolni, tele volt a város, na nem a pünkösdi istentiszteletek miatt, hanem a templom a vidámpark bejáratánál van. Beljebb meg katonai parádé. Pár nappal ezelőtt itt volt az összes északi ország nemes vezetője, a norvég és svéd királyi család. Finnországban nincs király, ezért az elnök állt az erkélyen integetni az alattvalóknak. Kicsit muris helyzet a sok fiatal princessz között az öregedő fazon. Most meg míg azt olvasta a pap, hogy hatalmas égzengés lett, és az emberek megbolondultak és nyelveken kezdtek beszélni, akkor elzúgott a fejünk fölött néhány légvédelmi Gripen, s az emberek nem tudták, hogy most a szentlélek támad, YES, Lord! vagy valami nagyobb gáz van.

Ha nyár van akkor strand, a kinti uszoda strandként is használható, voltam reggel is, este is úszni, az napi 2 kilométer, hála az ingyenes bérletemnek. A jakuzzi rendbehozta a derekam, de aztán este újra kezdte. Most próbálok a munkára koncentrálni, de gondolatban már a délutáni önkéntes csoporton vagyok, utána meg a nyitott uszodában, de még a kocsmát is meg kell kérdezni, jöhetünk-e oda játszani a hétvégén.

Ha már élünk, haladunk, lenyírtam a füvet, kigazoltam, meghúztam a derekam. Most dejavu érzésem van, mintha ezt már írtam volna valahol. A derékfájásról jut eszembe, elmentem focizni is, de a fájdalom miatt nem tudtam játszani.

Ha nyár, akkor rövid haj. Vettem egy hajvágógépet, mert a régi felmondta a szolgálatot. Aztán rájöttem, hogy hiába, egyedül nem megy, gyorsan bejelentkeztem egy gépi vágásra. Mintha ezt is írtam volna valahol...

Romlik a memóriám. Azt hiszem, a nyár okozza.

Nincsenek megjegyzések: