Konstruktivzmusból tanultuk, hogy a megszületett gyermek agya, tudata nem üres. Már az anyaméhben szed fel ismereteket, mint kellemes, kellemetlen, hideg, meleg. A tudata folyamatosan differenciálódik és lesz a világa egyre gazdagabb részletekben. Most egy olyan elméletet olvastam a nyelvtanulásról, ami ezt a konstruktivista elképzelést megerősíti. Noam Chomsky nevét számítógépes nyelvészetből (formális nyelvek struktúrájának leírása) ismerem. Ő foglalkozott a nyelvtanulási képességgel. Szerinte az emberi agy struktúrája elősegíti, hogy emberi nyelveket tudjunk megtanulni. A gyermek születése után, mindenféle nyelvtani alapok nélkül érti, hogy a szavak egymásutániságának jelentősége és jelentése van. A gyerek a mondatot érti meg, nem kell azt neki elemezve részleteire bontani (pl. "ott szalad egy kutya"), azt csak 7-8 évesen kezdi megtanulni. A földön beszélt nyelvek vizsgálatával megállapította, hogy csaknem minden nyelv közös struktúra készleten alapul. Alany, állítmány, tárgy sorrend csaknem egyetemes érvényű. A nyelvtanulás példák alapján, és értelmes, eddig nem hallott mondatok kimondása ezért sikerülhet. Ha a nyelvtanulás csak tapasztalati úton történne, nem tudnánk olyan mondatokat egyszerűen alkotni, amit még senki ki nem mondott. Ezek szerint a gyermek is megtanulhat tetszőleges anyanyelvet, csak az a kérdés, milyen családba kerül. Ja, és ha minden 5. ember kínai, akár a mi babánk is lehet Song Liu.
A bejegyzés, melyet megírtam azt múlttá vált. Megaztmondtam? Hogy hangzana mindez manysiul?
További érdekességek ebben a könyvben.
1 megjegyzés:
manysiul? :) Hát azt én sem tudom... :)
Megjegyzés küldése