2020. február 7., péntek

Ha nem tudod a matekot...

... ne készíts élelmiszer csomagolást.

Már többször mondtam, hogy bajom van a hülyék által kiszámolt kalória értékekkel. Most szembe jött egy vegán pisztácia fagylalt, a kedvenc pizzériámban adták beetetõ ajándékként. Finom. Fel akartam írni a füzetembe, hogy mennyi kalória, de nem megy. Már megettem, és a dobozon található információk és a netes honlapjuk nem segít, félrevezet, tévútra visz, maci a málnásba...

A dobozon tetején a következõ információ szerepel: 125ml, a doboz oldalán: 75ml. Az oldalán az összetevõk és energiatartam táblázat szerint 200kcal/100g. Aha, csak azt nem lehet kideríteni, hogy hány gramm volt az egész. Utólag nem tudom lemérni, mert bennem van, eggyé váltunk, és bár vízzel ki tudom mérni, hogy a pohár hány milliliter, de abból még nem tudom a sûrüségét, annélkül meg nem tudom átszámolni grammra. Hülyék.

Elmentem a honlapjukra. Megtaláltam ugyanezt a terméket, bio sült pisztácia fagylat, az összetevõk rendben. Ott azt írják, hogy az elérhetõ kiszerelés 500ml, vagyis a kis dobozt, amit kaptam, nem árulják, mert az gondolom csak reklám ajándék volt (beetetés). A gond viszont az, hogy a honlap szerint 100 grammban 237 kcal kalória van. Félrevezetõ információ...


A megoldás: a kis pohárkába vizet töltve kimértem, hogy a megevett fagylalt térfogata kb 80 ml lehetett. A mennyiség megvan, a kcal/ml még hiányzik. A gyereknek félre volt téve ugyanettõl a gyártótól egy hasonló vanília fagylat, Megkérdeztem, megkóstolja, így felbontva le tudtam mérni, mennyi az azonos méretû pohárka tömege: 57 gramm. Az én üres poharam 4 gramm. Tehát a fagyi kb 53-55 gramm lehetett. Akkor a neten talált adatok szerint 0.55x237 = 137 kcal (vagy ha mégis csak 200kcal lenne a 100 gramm, akkor 110, de inkább a nagyobb értékkel számolok).

Ráadás: a vanília fagylalt dobozán már csak a 75ml szerepel, ott, a fedélen, ahol a pisztácián 125ml-t írnak, a gyártó neve szerepel. Valaki valamit észrevett.

A doboz oldalán 75ml

A doboz tetején 125ml

Ugyanarról a dobozról vannak

A vanília fagyi tetejét már javították
érdekes ötlettel egyszerûsítették le a problémát

A weboldalon a kalóriainformáció

A doboz oldalán más kalória információ szerepel


Megnéztem egy másik gyártó fagyiját, azon az szerepel, hogy 140ml/70g, és a kalóra adatok szintén 100 grammra vannak megadva. Átmentek a vizsgán. A jymy.fi fagyigyár grafológusa, aki a dobozon a szöveget tervezte, megbukott.

Az mondjuk érdekes, hogy itt Finnországban a fagyit milliliterben mérik, szinte mindenhol. Az epret, zöldborsót és az apró újkrumplit a piacon literben... literes pohárba gyömöszölik bele... Haha.

Konklúzió: ha utálod a matekot, jobb, ha megkérsz valakit, aki kiszámolja ezeket a dolgokat helyetted. Nagyon nem mutat jól, ha a termékeden hiányos vagy téves információ szerepel.

A következõ célom az, hogy kiszámoljam, valójában mennyi kalória van a Hesburger és a McDonalds hamburgerében, mert az elõbbi kb 50%-kal több kalóriát tüntet fel egy kb ugyanakkora emeletes hamburgerre, mint a meki. Mondjuk õk buszkék a saját majonézükre, és jóóóól megnyomják, hadd csorogjon, és hadd vesszen az epe (újabban majonéz nélkül kérem, és kérek hozzá kis csomag majonézt, megtehetem, mert törzsvásárlóként járnak az ilyen extrák hozzá, és nyomok bele egy keveset).

Nincsenek megjegyzések: