Nem is olyan könnyű autót venni. Mikor a Megane-t kellett eladni, rengeteget görcsöltem. Elvittem Magammal Antimixet, nehogy átverjenek, és bár bele sem tudott szólni, a ő is beleőszült.
Beült a kocsiba a vevő, aki alaposan körbenézte az autót, festékvastagság mérővel megnézte, mely elemei voltak javítva, olyan részt is talált, amit még a gyárban javíthattak (nullkilométeres autó), aztán keményen elkezdett alkudni. Nem az alkudozás volt a legnyomasztóbb, hanem az, hogy beült a kocsiba, és mikor az egész dolog kezdett gázos lenni, és az eladástól el akartam állni, nem tudtam onnan kitenni. Hiába mondtam, hogy szálljon ki az autómból, nem szállt.
A gond az volt, hogy mikor végre megegyeztünk az árban, elővett valami bizományi papírt, amit elkezdett kitölteni, és alá akart velem iratni, meg valami bianko adásvételi szerződést, amit csak én írtam volna alá, a vevő adatai nélkül, magyarán nem megvenni akarta tőlem, hanem átvenni bizományba. Nekem azonnal kellett a pénz, Ex-szel el kellett felezni, ő meg azt ígérte, hogy ha eladja (1-2 hónap), küldi a pénzt. Ja, addig meg én fizethetem a biztosítást, és ha balesetet okoznak vele, az én bónuszom ugrott, és az én felelősségem a kár. Aztán két óra izzadás és idegbaj után kifizette, persze ott volt nála a pénz, de előtte jól tönkretett, gondolom, az alkudozás rész voltm, vagy a vérében volt a gyilkolás.
Most legalább ennyire igénybe vesz a keresgélés. Megnéztünk egy Hondát, a tulajdonosa nagyon el szeretné nekünk adni. Mikor mondtuk, hogy inkább Fordot veszünk, akkor meg a Fordjukat kezdte el kínálni. Meg is venném, mert tetszett, próbáltunk Fordokat, de kutyát hordtak benne. A kutya meg szőrös és büdös.
Hajnal 1-ig, néha fél 3-ig nézem a netes autókat. Milyen típus? Mennyi idős? Mennyiért? Magánembertől, vagy kereskedőtől? Dilemmázunk, hogy mi az, ami belefér, mi lehet az, aminek az árán nem bukunk sokat a következő 4-5 év alatt, amíg a hitel kifut, és mi az, amire nem kell mindjárt inget gatyát rákölteni. Közben tépjük a hajunkat, a 9 éves Megane jobb-e 3.500-ért, a 9 éves Honda 6.500-ért vagy a Ford kombi 8.000-ért? Keveset alszunk, a munkahelyen is az árakat hasonlítom, közben sokat autózunk, nézzük a szalonokat, és lehet, hogy a legjobbat szalasztjuk most el, amire nem mertük kimondani, hogy igen, ez "elég jó". Mert nem a tökéletest keressük, hanem azt, amelyikből nem lóg ki csontváz.
Az lenne a stratégiám, hogy olyat vegyek, amiből van bőven a piacon, amit idősebb korában is el lehet majd adni, ami nem nagyon rohad, amit lehetőleg frissen vizsgáztattak. Olyan átlagosat keresek, amiben nincs semmi extrém, sem extrém kevés sem extrém sok kilométer, az ára is úgy az átlagban van, állapota jó, jobb ha nem csillog a fényezés, mert az gyanús lenne, de ne is legyen nagyon karcos, a szélvédő ne legyen nagyon kopott. Az átlagosat keresem, és az átlagosnál egy picivel jobbat, vagy kedvezőbbet szeretnék kifogni. Na de minek az áltagát? 2006-os autókat néztünk, aztán a 8000-ért megkaphatókat, aztán a 3500-asokat, aztán a japánokat, aztán az olcsókat, aztán megnéztük az újakat is. Kiszámoltam, hogy egy 6 éves autó 5 év alatt annyit amortizálódik, hogy 3-4-5 ezret csökken az ára, tehát ha ilyen autónk lenne, havonta kerülne csak a birtoklása 75-85-120 euroba. A francia autók a drágábbak, mert gyorsabban esik az áruk. Az új autók havonta akár 250 euroba is kerülhetnek (ha valaki leasingel, vagyis csak bérel 3 évig, az 350).
Aztán oda jutottunk, hogy ha egy 6 éves autón 1 év alatt 1000 eruót bukunk, és még casco-t is kell rá fizetni, meg a hitelt, akkor jobban járunk, ha 1000 euroért veszünk olyat, ami még megy, ami 1 évre le van vizsgáztatva, és nem kell rá casco. Na de a presztízs, a manager konzultáns megjelenik a felsővezetőnél egy 16 éves Nissan Primerával, aminek átlátszik a rozsdás lyukas oldala.
Most ott tartok, hogy mindegy milyet, csak vegyünk, úgyis rá kell majd költeni. Meg minden autó egyforma: 4 kerék, 4 vagy 5 vagy 6 ajtó (a motorháztetőt is számolva), gurul, benzint eszik, vizsgáztatni kell. Hogy mi van ráírva, Levis vagy Trapper, már tök mindegy. Hogy milyen a gombja, az is. Na de a benzin fogyasztás mégis fontos, ha 1 literrel kevesebbet fogyaszt, az évente 250 euro spórolás, és a színe is fontos, mert a fehér autót a havas úton észre sem veszi a szembe jövő, és a mérete is fontos, mert kombival nehezebb parkolni, meg a csomagtartó is fontos, mert a babakocsinak és a csomagoknak is be kell férni...
Rengeteg sok szempont, és rengeteg sok mérlegelni való, még az átlagok száma is rengeteg. Ejh, ez az optimalizálás igazi manager feladat. Kár, hogy én tanácsadni tudok, és nem managelni.
Aztán majd az lesz, hogy feldobok egy 12 oldalú dobókockát, vagy kalapba dobom az esélyeseket, és becsukott szemmel sorsolok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése