2018. november 8., csütörtök

Apa kora

Jön az apák napja, szaporodnak az újságban az apasággal kapcsolatos hírek. Meg a rádióban. (Egy korábbi kommentfolyamra reagálva: nálunk nem a migránsok uralják a médiát, nem is a globális felmelegedés, bár az ökológiai lábnyomodat sok helyen kiszámolhatod, ha érzékeny vagy erre.)

(Lábbal szavaz: ha nem tetszenek a hírek, változtasd meg, ha nem megy, költözz máshová, ahol másmilyenek a hírek. Szíved joga az is, hogy aggódj a gyerekeid jövőjén.)

Az egyik hír szerint a Tamperei Egyetemen csináltak egy kutatást, hogy az apák kora mennyire befolyásolja a születendő gyermek egészségét. Azt már korábban tudtam, hogy az anyák magas kora növeli a down szindróma esélyét, de hogy az apák kora mennyiben befolyásol és mit, nem tudtam. Pl itt van a finn elnök, aki idén 70 éves, és 1 éves a kislánya, s látszólag mind a kettő jó egészségnek örvend. (Reménykedem, hogy én is képes leszek még nemzeni 70 éves koromban, s mire 100 leszek, meg lesz az a focicsapat, most egy kicsit lelassult a folyamat.) A kutatás egyik eredménye, hogy az idősebb apák magzatai nagyobb eséllyel lesznek koraszülöttek.

A saját mintavételi lehetőségem kevés a fenti tétel alátámasztásához vagy megcáfolásához, mindenesetre van benne valami tendencia. A nagylányom születésekor 22 éves voltam, rendben, időre született, az ikrek születésekor 23 éves voltam, s 41 hétig voltak bent. A kisebbik lányom születésekor 37 éves voltam, 1 hónappal a tervezett idő előtt érkezett.

Nem tudom, milyen következtetést lehet ebből levonni. Talán azt, hogy az apa magas kora esetén az anyukában valami megváltozik. Manapság trendi későn házasodni és családot alapítani, s gondolom könnyebb megszülni egy kisebb, koraszülött babát. Mégis arra bátorítanék mindenkit, hogy csináljon gyereket idejében, a többi meg majd elrendeződik, ahogy Jézus is mondja (Lk 12:22-24 - ez a rész mondjuk inkább az aggódás ellen jó, nem gyerekcsinálásra vagy Mt 6:25-33).

---
Tegnap tele volt a város rendőrrel meg dugóval, alig tudtam eljutni a céges vacsorára. Vikiéknek is biztos jó bulijuk volt. Várom a híreket, vajon beintett-e vagy az orrára koppintottak Stubbék.

Nincsenek megjegyzések: