2022. július 16., szombat

Recept: Sütõben sült krumplipüré

A készen vett finn pörkölt-szerû húshoz (palapaisti, innen, finom, ajánlom) szerettem volna tejszínes krumplit csinálni, de nem volt itthon kész, se fagyasztott, ezért apróra vágott fagyasztott krumplival csináltam. Tejszín se volt itthon, ezért zsíros tejfölt (smetana) kevertem össze tejjel, azzal öntöttem le a tepsibe tett krumplit. Csak nem akart barnulni a teteje, de többször átkevertem. Mire kész lett, olyan lett az állaga (meg az íze) mint a krumplipürének.

Így csináld: vegyél elõ egy csomag kész pörköltet, tedd fel fazékba melegedni. Míg elkészül, a fagyasztott, apróra vágott krumplit tedd sütõbe való tálba (lehet porcelán vagy üveg vagy fém, mindegy), önts rá tejszínt, ha nincs, tejjel ekvert tejfölt, sózd meg. Tedd be a 200 fokra elõmelegített sütõbe. Mikor elkezd a krumpli olvadni, vedd ki, keverd meg, tedd vissza. Süsd, süsd, süsd. Nézz rá, nehogy oda égjen. Akkor jó, ha olyan a teteje mint a mi rakott kruplinknak, mikor elkezd barnulni. Mikor a levét elfõtte - ne felejtsd el a pörköltet levenni a tüzrõl mielõtt odaég, ebben segít, ha van elem a tûzjelzõben - vedd ki, keverd megint át. Süsd, ellenõrizd a színét, ha nem barnul, keverd át. Ha már puha a krumpli, ki is veheted, és a zsírjára sütött hússal tálalod. Kovászos uborka (vagy sós, vagy fokhanymás, vagy csemege) illik hozzá. 

---

Ma Fiskarsban voltunk, ez Nokiához (és Tikkurilához) hasonlóan egy a termékérõl ismert község. Ott középkori lovagi játékokba és vásárba csöppentünk, ahol korabeli ételt kínáltak: malac sültet. Ott feküdt a malac elõttünk, abból nyestek jól készre sült darabokat. Tudjátok mi volt hozzá köretnek? Azt gondoltam volna, hogy krumpli, de azt akkor még nem hozták be Európába. Nagy serpenyõben sült gyökerek (fehér, marha és sárgarépa) volt hozzá.

Nincsenek megjegyzések: