2010. augusztus 5., csütörtök

Felálló

Gyermekem a repülõn kérdezte, miért van a Finnair gépeknek felálló lap, talán vezérsík a neve, a szárnyuk végén? Nem tudtam. Aztán hazafelé repülve ment a szokásos Malév reklám, már csak annyi idõre kapcsolják be a tévét, amíg az az 5-10 perces reklámblokk lemegy, se térkép, se kandi kamera, se semmi más szórakoztatás, csak a fedélzeti magazin a már megoldott sudokuval, nemhiába minõsítik le, bár még mindig a legjobb kelet-európai légitársaság. Vajon meddig? Az ország is volt valaha legjobban fejlõdõ kelet-európai. Aztán mindig van lejjebb és lejjebb. A mi gépünk például visszafordult a kifutóról, a finnek cipelték a bõröndjeiket a gépig, na meg ott az a gagyi szendvics... de lehet még ennél lejjebb is, csak gondoljatok a magyar focira. Na jó, le még nem esett. Ne is essen.

Szóval ott a fedélzeti reklámban mutattak egy repülõ sast, annak is felállt a legkülsõ szárnytolla, mint a Finnair (Airbus) gépek szárnya vége, talán vezérsík lehet a neve. Jé, hát akkor a repülõgyártók a természetbõl koppintottak?

Aztán eszembe jutott, hogy mikor gyerekként papirrepülõt hajtogattunk, annak is felhajlítottunk a szárnya végét. Ha meg hátul a szárny közepét betéptük és felhajlítottuk (fékezõszárny?), hullámozva repült, ahogy az etióp esik le a fáról. Ezek nélkül a papirrepülõ bizony pocsékul repült. Na hát itt a magyarázat, a szárnyon a felálló valamit stabilizál.

Már csak egyet nem tudok: A Malév gépeken miért nincsenek ilyen szárny-végi felállók? Ezt is kispórolták már belõlük? Instabilabb-e egy Malév gép (böing) mint egy Finnair (airbus)? És egy ráadás kérdés: vajon a repülõ repül-e, ha az egyik motorja bedöglik?

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Te szándékosan várod a bajt magadnak? Folyton arra számítasz, hogy leesik a géped - már több bejegyzésedben is olvastunk utalást erre. ;-)

antymix írta...

a szárny hátsó élében a le-föl hajlítgatható lap a fékszárny nevet viseli.

Betond írta...

Megtaláltam, angolul wingtip-device a neve, azaz szárny-végi eszköz, és a merevszárnyú gépek stabilizálására szolgál. A magyar repülőgép címszónál nem is említették.

Névtelen írta...

Üzemanyag-spórolás miatt találták ki az oldalsó szárnyakon a felfelé részt