2010. szeptember 8., szerda

Vega melegszendvicském

Tegnap vegetáriánus pástétomot csináltam, olyat, mint a Tartex, vagy mint a Mandy pástétomok, annyi különbséggel, hogy ebben a házilag készített pástétomban nem volt sem szója, sem semilyen tartósítószer, pillanatok alatt elkészült, melegszendvicskrémnek is jó, és még az én drága feleségem is azt mondta rá, hogy finom, valahova írjam fel a receptet. Gondoltam, megosztom.

A szándék onnan jött, hogy (meséltem) áttérünk a vega konyhára, mégis borzalmasan nehéz finom, gyorsan elkészíthetõ kajákat csinálni, ráadásul választékosan, olyat, amit a gyerek is szívesen megeszik. A kenyérre szelet párizsi + sajt, aztán gyorsan be a sütõbe, vagy a virsli nem opció, az nem vega. Nem is igen kóser, mert a hús meg a sajt együtt elvileg nem az. (A makaróni, pizza, lasagne sem az, Garfield biztos elpusztulna, ha otthon kóser konyha lenne.) De a melegszendvics finom, azt akkor is megeszem, ha épp nincs rajta hús, és az ízesítést, meg az összetevõket lehet variálni.

Biztos nem én találtam fel a spanyolnáthát, de ilyen receptet még nem találtam. Attól még létezhet. Mindenesetre saját fejem után mentem. Szakács öcsém adta az ötletet, hogy fõzzek meg babot, és azt daráljam le hús helyett. Volt otthon egy felbontott doboz paradicsomos babkonzerv, azt egy kicsit átöblítettem, hogy lemossam a paradicsomot, vagy inkább felhigítsam. A levét amennyire tudtam, leöntöttem, és egy kevés vízzel feltettem fõzni. Bele daraboltam egy szál sárgarépát, apróra, hogy gyorsabban szétfõjön, a babot nem kell úgyse sokat fõzni, meg egy fél darab apróra vágott maradék hagymát. Flekken fûszerporral ízesítettem, enyhén csípõsre, és kb 10-15 percig fõztem (a bab már majdnem szétesett, a répa is megpuhult), levettem a tûzrõl és krumplinyomóval szétnyomkodtam, pürés állagúra. Még azon melegen belekevertem 2-3 evõkanál (gyorsan megfõvõ, talán elõfõzött?) zabpelyhet, ami felszívta kicsit a levét, és olyan textúrát adott neki, hogy mégse legyen krumplipüré állaga. A répa darabok szerencsére nem lapultak teljesen ki, apró harapható darabok is maradtak benne (mint a pickels nevû zöldség krémekben). Innen jött az ötlet, 3-4 szem olivabogyót is kevertem bele, amit elõtte nagyon apróra vágtam. Szórtam bele saját termesztésû szárított bazsalikomot, meg oregánót, kevertem bele egy kiskanálnyi mustárt, ezek kellemes pikáns ízt adtak neki, és 1-2 evõkanálnyi reszelt sajtot. Végül állagjavításnak (mert a darált párizsis melegszedvicskrémhez is szoktunk) kevertem bele kb 3 evõkanál tejfölt, hogy puhább, kenhetõ legyen.

Így magában is nagyon finom volt piritósra kenni, de reggel melegszendvicsnek talán még jobb, bár utána kellett sózni. A melegszendvicskrém jobb, ka kicsit pikánsabb és sósabb. Ami meglepett, hogy nem érzõdött rajta annyira a bab, és nem volt mexikói jellege, szerencsére, mert a párom a csípõs mexikóit nem csípi.

A hozzávalók:

1 doboz babkonzerv (lehet paradicsomos lében)
2 szál kisebb répa, apró kockákra vágva
kisebb fej vöröshagyma
3-5 evõkanál gyorsfõzõ zabpehely (*)
ízesítéshez:
flekken fûszerpor
bazsalikom
oregano
5 szem apróra vágott oliva
1-2 kiskanál mustár
3 evõkanál reszelt sajt (kihagyható)
és a végén
fél pohár tejföl


Recept: lásd fent

(*) A gyorsfõzõ zabpehely nálunk a boltban kapható (pikapuuro), elég a meleg folyadékba keverni és 2 percet várni, és már ehetõ a kása. Ha ilyen nem kapható, biztos jó a sima is, csak azt korábban kell belekeverni és együtt fõzni a többivel, vagy helyettesíteni valami mással, pl zsemlemorzsa, de akár el is hagyható.

Gondolom, lehet bab helyett csicseriborsóval is csinálni, akkor falafelesebb lesz, másféle zöldségeket bele keverve (a múltkor valamibe fehérrépát tettem, jó ízt adott neki, vagy zellerrel), esetleg paradicsomkrémmel, vagy fenyõmaggal, és máshogy ízesítve. Majd még kisérletezek. Mindenesetre nagyon jó, hogy van saját alternatívánk a (nem olcsó) tarex és a csak magyarországon beszerezhetõ vega "máj"krémek mellett, ráadásul (génmódosított) szójamentesen.

Nincsenek megjegyzések: