2020. március 15., vasárnap

Kamu diplomák (tanusítványok)

Ma azzal töltöttem a napom, pontosabban nem a napom, hanem az estém, mert a napomról már írtam, hogy úton voltam, szép tavaszi napsütésben, de nulla fokos hidegben, ahelyett, hogy itthon néztem volna tévét és szürcsöltem volna a csirkehús levest, amit még Levena tanított (azt, hogy bõrös és csontos húsból kell), hogy mindenféle fake certificate programokon teszteltem magam.

Nagyon nem értek egyet azzal, hogy mindenféle online tanfolyamok végén letölthetsz egy "certificate"-t, vagy tanusítást, hogy elvégeztél egy tanfolyamot, mert vannak, akiket nem a tudás, hanem a papir érdekel. Kb olyan, mint amikor valaki elmegy a hivatalos finn nyelvvizsgára (YKI teszt) és az ott szinte tudás nélkül megszerzett papírral jogosult az állampolgárságra -senki nem nézi, hogy beszél-e és milyen szinten finnül. Elég, ha valahogy helyesen válaszolja meg a kérdések kb felét.

Van egy munkaadó, aki nagyon szeretne átcsábítani magához. Ahhoz, hogy legyen munkám, tenderezik, olyan pályázatokon vesz részt, ahol a megbízó ügyfél mindenféle excel táblákban feltett kérdéseire kell válaszolni, hogy a nevezett jelentkezõ mennyiben teljesíti a munkaadó elvárásait.

A legutóbbi ilyenen majdnem ráborítottam az asztalt a potenciális munkaadómra. A hülye ügyfél hülye excel táblájában volt vagy 50 kérdés. Bal oldalon be kellett jelölni, hogy hány év tapasztalata van a jelöltnek mondjuk programozásból, és a jobb oldalon fel kellett sorolni azokat a projekteket, ahol ezt a tudását használta, de csak a legutóbbi 5 év projektjeit volt szabad beírni.

Ti ilyen esetben mit írnátok a bal oldalra?

Mondjuk programoztam C nyelven 10 évet, C++ nyelven 6 évet. Bejelöltem, hogy több mint 5 év, mert ez volt a legmagasabb kategória, ahova x-et lehetett tenni. Aztán jobb oldalra beírtam, hogy a legutóbbi programozó projektem C és C++ nyelvbõl több, mint 5 éve volt.

Erre jött a fejvadász, aki szépen kijavította, hogy ha jobb oldalon nem szerepel projekt, akkor oda nem szabad beírni, hogy korábban volt, tehát üres. Ha üres, akkor a tapasztalatnál nem szabad a több mint 5 évet bejelölni, mert nem támasztja alá visszaellenõrizhetõ projekt, tehát a 0-1 év tapasztalatot kell bejelölni.

Mondom neki hülye vagy, ha így lenne, ha a megbízó így gondolta volna, akkor nem tette volna bele a táblába a több, mint 5 év kategóriát, mert azt lehetetlen az õ gondolkodásmenetével elérni.

A másik érdekes kérdés, hogy ha beírom, hogy a TPS 16.0 projekten dolgoztam programozóként, és az Alfa projekten projekt managerként, a Cq Creatornak meg a quality managere voltam, de itt nem volt külön projekt (ezen kiakad, mert hogy lehetek egy cég és egy termék quality felelõse, ha nincs idõhöz kötött, vagy névvel nevezett projekt), tehát nulla tapasztalat? Ha beírom ezeket a projektetket, akkor honnan fogja tudni az a fafejû ügyfél visszakeresni, hogy valóban létezett-e olyan projekt, és mit csináltunk? gondolom akkor a titkosszolgálatról van szó, akik a mindenkikrõl is mindent tudnak, talán még azt is, hogy a mekkora mellméret a zsánerem.

Akkor eldöntöttem, hogy nem megyek olyan munkaadóhoz, ahol ilyen excel táblába kell befargni a tudásomat, kategorizálva, beikszelve, hogy a táblázat a kitöltõ által is látható módon pontozza és a lap alján a pontokat összegezze. A hülye is látja, hogy ha 3 év tapasztalatom van, akkor a 2-3 és a 3-4 év tapasztalat közül a nagyobbat fogom bejelölni, mert akkor 1 ponttal többet kapok.

Na most ezt a projektet szerencsére a potenciális munkaadó elbukta, nem volt elég pontom, sem nekem, sem a leendõ csapatomnak: Ezen nem csodálkozom, ha ilyen módon töltették ki mindenkivel a táblázatot. ìgy egyszerűen nem lehet nyerni.

Most egy másik üzletkötõ keresett meg, ott azzal lehet elérni plusz pontokat, ha mindenféle tanúsítvánnyal igazolható tudást írok be a táblázatba. Ilyen formában: hány minõségbiztosítással kapcsolatos szabványt ismer? Ismerek vagy 30-at, auditorként használok 3-at, tanusított auditor lehetek még egy továbbiból. Beikszeltem, hogy 6, mert ennyi a maximum pont, amit el lehet érni, és mert csak 6 sor van felsorolni a szabványokat, kezdve az iso 9001:2000-tõl...

(egy tanulmányból idézek: "As a result, 352 quality standards for radiotherapy were developed and categorized into the following three groups: 1 – organizational standards; 2 – physico-technical standards and 3 – clinical standards.")

A lényeg: rengeteg szabvány van.

Na most azért, hogy a tesztelésben és a minõségbiztosításban szerzett sok éves tapasztalatomat tanusítványokkal is igazolni tudjam (be tudjam ikszelni a maximális 6 pontot), megkértek, hogy interneten töltsek ki 4-5 viszonylag olcsó (darabja 50-100 dollár körüli összeg volt) tesztet, töltsem le a végén a tanúsítványt, és csatolva küldjem el.

Már az elsõ gyanús volt. Olyan kérdésekkel volt tele, amit csak valami adott munkahelyen használhatnak, olyan általam nem ismert terminológiát és dokumentum neveket, használt, hogy google segítségével sem tudtam eltalálni a kérdést feltevõ szerint helyes választ. Az elsõ tesztem 50-bõl 35 pontos lett, mégis meglett a tanusítvány. Tele helyesírási és logikai hibával. Pl ilyen:

Melyik szín piros:
A Piroska ruhája
B vörös
C a közlekedési lámpa legfelsõ színe
D az elõzõek közül semelyik (none of the above)
E az elõzõek közül mindegyik (all of the above)

Namost a helyes válasz A, B és C, de ott van a D, ami nem igaz, tehát az E sem igaz. Egy másik kérdésben a D és E felcserélve szerepelt, tehát beugratós kérdésnek szánták. Megjelölni csak 1-et lehetett.

Miután sikeres tesztet írtam, és tanusított SW tesztelõ, tanusított SW automatizáló szakember, tanusított projekt manager lettem, gyorsan elvégeztem még önszorgalomból a Scrum Team Member tanusítványt is, mert arra is lehetett plusz pontot kapni. Az senkit nem érdekel, hogy részt vettem hivatalos, akkreditált Scrum Product Owner és Scrum Master tanfolyamokon, és annak része, részhalmaza a scrum team tag, de a pont miatt be lehet írni azt is. Mint amikor megkérdik: iskolai végzettsége: beírod, hogy 1. 2. 3. 4. ... 8. osztály, mindet külön, mert mindegyikre külön lehet pontot kapni... Az 5+2+1 év egyetemi képzést meg nem kérdezték, azt sem lehetett beírni, hogy hogy kötöttem össze a HR managementet, a Scrum módszertant, és a HACCP-t egy SixSigma process improvement projektben. A vizsgált folyamat béta eloszlása miatt vért pisiltem, mert sem rendesen normalizálni nem lehetett, sem nem tudta a Minitab rendesen kezelni a beta eloszlást. Ami valós erõfeszítést, idõt, tanulást és gondolkodást igényelt, az õket nem érdekli, csak az, hogy hány fake diplomát tudtam az internetrõl összeollózni. Asszák meg.

Ezek után kiváncsi voltam, ki áll a fenti tesztek mögött. Mindegyik egy talán svájci hölgy email címérõl jõtt, aki megtalálható a linkedin-en is. Létrehozott egy csomó "intézetet", és a jelek szerint egymaga írta a tananyagot és a teszteket is. A fentieken kívül MBA diplomát is ad, darabját 600 euroért. Kb 8 féle MBA-t lehet nála csinálni, vezetõ, manager (látszik nem hülye, mert tudja, hogy a kettõ között van különbség), pénzügy, HR, a HR mellett van személyzeti kiválasztás is, mintha ez nem a HR része lenne.

Mivel ennyi sok befizetett tesztet sikeresen elvégeztem, ingyen letölthettem az MBA tanfolyamok anyagát, amolyan tankönyvet (tipikus internetes infotermék), szinte mindegyik 52 oldalas, volt egy 51 és egy 54 oldalas kirívó eset. Szép sillabusz. (Nálam már az ISTQB sillabusza is kiverte a biztosítékot, hogy 1 hét alatt elolvasol egy kb 80 oldalas tömör könyvet, és sikeres vizsgát teszel, és onnantól hivatásos teszter vagy), na de ezek az MBA tanfolyamok nem is 52 teljes oldal, hanem kb 52 dia, kb 20 sor per oldal, kb 2 óra alatt elolvasható... És a szépen hangzó honlapon (xxx-intézet) kb 3-5 percenként jön egy popup, hogy mindenféle indidai "szakemberek" elvégezték a tanfolyamot, és sikeres tesztet írtak. MBA in a day?

Mondjátok, hogy lehet leleplezni ilyen fake diploma oldalakat? Komolyan, kb fél óra alatt szereztem meg, mindenféle felkészülés nélkül, némi odafigyeléssel és googlizással.

A tanulság miatt kedvem lenne megosztani ezeket a fake tanfolyami anyagokat, de nem akarom reklámozni, sem nem akarom elvenni indiai felebarátaimtól a sikeres tanusítvány miatt érzett örömöt. Nem félek, mert bízom benne, hogy egy rendes interjún kiderül, hogy milyen tudással rendelkeznek. Hogy indiában mit csinálnak, az nem érdekel. Ha idejön, lebuktatom. :)

Ezek után mondtam is a leendõ munkaadónak, ha a pályázat kiírói valóban csak az excel táblába beírt pontok szerint válogatnak, akkor nem akarok oda menni, mert ezekkel nem vagyok egy ligában. Ezek is valami online teszten szerezhették a szakképesítésüket, ha elfogadják, sõt, ha ezt várják el a jeletnkezõtõl.

Ez éppen jó volt így a nap végén, most benyomok egy felest, a bacik ellen és az agyfasz ellen is, ami kerülget.

Hosszú voltam, remélem érthetõ, és élvezetes infoterméket produkáltam.

(Baracskai szokta mondta, hogy aki 3-5 bulletpontban nem tudja megfogalmazni a mondanivalóját, annak nincs igazi mondanivalója (nóvuma)).

Az elvégzett tanusítványok miatt meg igazán szégyenlem magam, majd ha kérdik, letagadom.

Nincsenek megjegyzések: