2020. június 8., hétfő

Kinti uszoda és füllámpa

Tegnap az volt a legjobb, hogy kétszer úsztam, egyszer reggel, egyszer délután a gyerekkel. Jól úszik, vagy már mondtam? Jobban mint én. Jó ez a kinti medence, nem is voltak sokan, hála annak, hogy nap közben esett az esõ, és így a strandolók otthon maradtak, csak az úszók jöttek.

Vagy az, hogy délután pikniken voltam a bodomi tó partján olyanokkal, akikkel legalább 3 hónapja nem találkozhattunk. A bodomi tó a 60 évvel ezelõtti gyilkosságról híres (az index írt róla  héten). A gyerekeim annak a partján nõttek fel szinte, a kisebbik lányom ott lakik szinte mellette.

Nem is ez, lehet, hogy az volt a legjobb, hogy amikor az ugrótoronyból ugráltunk (van 5 méteres, 3 méteres és 1 méteren platform és az a ruganyos hogyismondják, én a 3 méterest mertem bevállalni), leesett a kezemrõl a lépésszámlálós karkötõm, vagy mi ez, és lement a medence fenekére, ami -5 méter, és mivel 7 órától búvár edzés volt, akadt ott olyan, aki simán le tudott merülni és felhozta a medence alján helyet foglaló karkötõmet. Vagyis továbbra is tudom nézni azt, hogy milyen keveset alszom és hogy milyen keveset mozgok.

---

A tegnapi bejegyzéshez jött komment a fény-füllhallgatóról kérdezett. A gazdasági hetilap (Talouselämä) írja (2016), hogy "újra támad a füllámpa", ami ebbõl ingyen elolvasható: "Az erõs fény "fülhallgató", amit a téli depresszió és jetlag kezelésére reklámoz az xy cég sok kritikát kapott..."
Wikipedia (finnül) szerint a Cég próbál tudományos igazolást szerezni, hogy a fény a fülben igenis hatásos. (Mert közel van az agyhoz.) A google lefordítja:

"A ragyogó fülhallgató, azaz füllámpák a Finn Valkee Oy által kifejlesztett eszközre vonatkoznak, amelyben a ragyogó fény két fül lámpán keresztül az agy fényérzékeny területeire irányul [1]. A társaság és az Oulu Egyetem által végzett ellenőrzött klinikai vizsgálatok szerint egy 12 perces erős fénykezelés naponta 1–3 alkalommal enyhíti az időbeli különbség stressz [2] és a depresszió [3] tüneteit."



És itt a cikk az oului egyetemen készült disszertációról. A cikk azt írja: a korábbi kutatás nem tudta egyértelmûen kimutatni, hogy a lámpának a fülben nincs semmiféle hatása. :) Ez a bejegyzés régi, 2018-as és 2015-ös kutatásra hivatkozik. A sztori azt hiszem már lecsengett, most nem láttam a boltban a készüléket.

Most nem kapni, az online patikában 189 euro, a finn "auchan" oldalán 199 euro volt, azt írja már nem kapható. A lap alján két komment látható, az egyik szerint a felhasználó jobban alszik (szerintem ön-igazolás), a másik szerint a szkeptikusok társasága megvizsgálta és hatástalan.

2 megjegyzés:

Agyrágóbogár írta...

Köszi! Huh érdekes dolgok vannak. Az amazon.es oldalon még kapható :D Egyik másik visszajelzés olyanokat ír, hogy "ha a szerkentyű nem működik, lehet a hiba valahol máshol van a szervezetben". Érdekes milyen könnyű ilyen fél tudományos hikimikiket jó sok pénzért eladni. Egy 15-20 euró esetén még megértem, hogy az ember akár szórakozásból is megveszi, meg "hátha működik" alapon de 180 eurónál se gondolkoznak? Vagy az van, hogy ennyi pénzért biztos működik...

Betond írta...

Minél többe kerül, a placebo annál hatásosabb.