2020. szeptember 4., péntek

Szkafander

Gyerekkoromban imádtam a fantasztikus regényeket (Kupolaváros titka) és rádiójátékokat (Sziriusz kapitány - anyu finn származású, és fõkönyvtáros, haha), és olyan jövõt képzeltem el, ahol majd (a Holdon vagy Marson) szkafanderben járunk sétálni.

Aztán felrepült Bertalan, a mi Bercink, és kaptam tõle (és Bélától is) aláírásos képeslapot. Szkafanderben. Nyitott ablakkal, tehát nem az ûrben, hanem még itt a földön készültek a képek.

Én is ûrhajós akartam lenni, mindaddig, amíg meg nem tudtam, hogy tömött fogakkal aligha fogok rakétával repülni.

A rák idején jutott elõször eszembe, hogy valami szkafander féle ruhát kellene csinálni, amiben nyugodtan mászkálhatnék. Ugye van az a kezeslábas, amit a Berciék a szkafander alatt viseltek. Vagy miért ne egybõl a nagyot? Az nem csak a naptól, de a lakihegyi adótorony sugárzásától is megvédett volna. Talán már meséltem, hogy ott lett a rák, ahol a mobil telefont hordtam a zsebemben, szóval csak nyugodtan símogassátok és nyalogassátok a telefonotokat, és aludjatok rajta az éjjel, s meglássátok, hatni fog.

Aztán, mikor balhé volt belõle, hogy a bevándorlók burkiniben úsznak, kaptam a lehetõségen, és rendeltem magamnak burkinit. Ez akkor kb komoly vicc volt, mert csak egy farsangi bálra vettem, de elgondolkoztam rajta, hogy majd abban járok a tengerre úszni. Mint valami szkafander, megvéd. Persze nem lett belõle semmi, a csomagot nem vettem át. (Vettem viszont olyan hosszú ujjú pólót, ami 50-es fényvédõ faktoros, ha nyáron kell lemenni a tengerre, abban szoktam úszni.)

A nyáron, mikor a finn hétvégi házban (mökki) lógattam a lábam, ahelyett, hogy a fák közé kifeszített nyugágyban/hintaágyban lengedezzek, szintén eszembe jutott, hogy ha teljes testet elfedõ ruhám lenne (nyáron??? Maaargiiit, nem fél telek, hanem egész), olyan vastag, amit nem tud egy szúnyog átszúrni (ha a fullánk hossza 1 cm, legyen a ruha falvastagsága 1 cm, de lehet úgy is, hogy két rétegû az anyag, az egyik a test felszínén, a másik kívülebb, közöttük meg van kb 1 cm légrés, amolyan úszómatrac-szerûen felfújva a két réteg között), akkor meg vagyok védve attól a 20-30 egész héten át viszketõ piros folttól, amibõl aztán elvakarás által anyajegy keletkezik. Persze a ruha nem védi az arcot, akkor eszembe jutott, hogy inkább szkafander kellene, aminek van ablakos sisakja is. Természetesen hûtéssel együtt. Na azt baszhatnák azok a rohadt vérszívó, fülembe zümmögõ bogarak.

A szkafander a tengerre is jó lenne úszni, mert mikor elég meleg, megjelenik benne a kékalga, vagy zöldmoszat, ki hogy hívja, osszátok be (finnül sinilevä, és mérgezõ anyagot termel a vízbe, ami pl bõrkiütést, fül- és szemgyulladást okoz), abban, mármint a szkafanderben lehetne úszni abban a szaros vízben. S még a szennyvíztelepekre sem lenne szükség.

Most, a korona kapcsán megint eszembe jutott ez a burkini/szkafander dolog. Hogy talán nincs is olyan távol az a jövõ, amikor szkafanderben megyünk majd ki az utcára, lepereg róla a szomszéd köhögése, vagy erdõbe áfonyát szedni, meg pokemozni, mert akkor sem a maláriát terjesztõ szúnyog (visszatért Finnországba a malária), sem a kû (kyykärme, vipera) nem tudna megharapni, sem a hátsó udvar mérges kakasai, mikor éjjel ki kell menni a hátsó udvarba, mert ott volt a budi a mamánál. Ja és a korona sem tudna bemászni az orrom alá, vagy a szemüvegem mögé, mert a szkafander hermetikusan lezár. S mint valami burokban szabadon mászkálhatnék a világban, nem kellene félni semmitõl.

Mondjuk az vicces lenne, egy pocakos haspók tömlõben. Kb mint egy elefánttal jóllakot kígyó.

Ezek a mai fiatalok tényleg azt gondolják, hogy ha felteszik a vezeték nélküli fülhallgatót, akkor láthatatlanná válnak? Akkor mit szólnának a szkafanderemhez?

Elegem van mindenféle geci vírusból, az ijesztegetésbõl, és abból, hogy Magyország megint lezárta a határait. Ha az élet innentõl fogva végig ilyen lesz, akkor inkább nem akarok élni. Inkább átköltözök a Kryptonra, vagy az Orkra, vagy a Betelgeussra.


Nanu nanu.

Nincsenek megjegyzések: