2021. február 3., szerda

Menossa laspäin

1. Arra van időm, amire hagyok, amit fontosnak érzek. Most a blog írás az.

2: Tegnap éjjel megint esett 20 centi friss hó. A múltkor, mikor 10 centi esett, küldtem egy képet a fiamnak, mondja ez nem 10, hanem legalább 40. Ja, mert a korábbi 30-40 nem olvadt el, neki ezt nehéz elképzelni, a friss hó csak ráesik. Néha tömörödik, akkor csökken, de nem olvad el. Szerencsére.

3. Az udvaromon most kb 50 centi hó van, tömörödés és a friss hó után, a kis hóemberünket teljesen elfedte. Ha kinyitom az udvari ajtót, fél angyalszárnyat rajzol a hóba. De nem nyitom ki, nem taposom össze, mert ez most így szép.

4. Nagyon szép tud lenni, mikor minden fehér, a fák is, a táj is, csak az ég kék fölötte. Ma ilyen szép napos idő volt. Amikor süt a nap, (kitakarózik a táj és) lehűl az idő. Reggelre -14 fokot mondanak, de nem baj. Bedugtam az autót (motorblokk fűtés), mire reggel indulni kell, majd kiolvad. Ma is simán indultam előmelegített motorral és utastérrel, és a szöges gumikkal az utak sem csúsztak. Csak a kilincsekre volt ráfagyva az ablakokról leolvadt hó.

5. Ma kellemes -7 fok volt, de a napon nem is lehetett hidegnek érezni, csak a sport közben hirtelen bekapkodott levegő "forrázta le a torkom". Azt hiszem kipucolta rendesen a légutaimat.

6. Nem emlékszem, mikor volt utoljára síléc a lábamon. Talán 3 éve 1 napot. Meg is jegyezte egy idősebb ember, hogy milyen újak ezek a lécek. Mondom, hogy kezdő vagyok, kerüljön ki nyugodtan. Mert ebben a szép időben eszembe jutott, hogy kimehetnék síelni. Nem vagyok jó kondiban, de valahol el kell kezdeni.

7. Míg a húsleves megfőtt, megkerestem a tárolóban, felöltöztem, rájöttem, hogy nincs síeléshez való ruhám, de azért volt mibe felöltözni. Aztán nem tudtam, hogy kell a síbot szíját rákötni a kezemre. Lementem a völgybe, onnan fel a kis dombra, csak ott vettem fel a léceket, aztán huss. Lefelé ment, mint a karikacsapás. Mondom is az asszonynak, mikor kérdi, hogy ment, hogy lefelé oké.

8. Lefelé menni = menossa alaspäin. A helyi bevásárlóközpontban a lift mondja, mikor a könyvtárnál beszállsz. "Menossa alaspäin." Mintha nem tudnám, hova megyek. Néha eszembe jut, mikor a magyar focira, a demokráciára, meg a hangulatomra gondolok. Hogy megy lefelé.

9. A vízszintes nehéz, az olyan, mintha a konditermi ellipszis trénerrel csinálnád, na az sem megy. De azért úgy csináltam, mint a többiek. Mintha futottam volna.

8. A V alakú korcsolyázó lépés nem megy, a dombra fel sem megy, kénytelen voltam levenni, aztán a domb tetején újra felvenni. Na ez azért gáz, mert közben ki kell venni a kezem a bot szíjából, és aztán rengeteg idõ, mire rájövök, hogy hogy kell visszavenni.

9. Nem a rendes sí-körön mentem, mert az nagyon dombos, hanem elmentem a mező felé, ott, ahol a szarvasok szoktak mászkálni. Azt hittem, hogy arra nincs annyi emelkedő. De ha nincs emelkedő, akkor lejtő sincs...

10. És akkor ott a mező közepén, a szívem ezerrel kalapál, kapkodom a fagyos levegőt, megpróbálok túlélni és haladni, megszólal a telefon a zsebemben, amit csak azért hoztam el, hogy dokumentálni tudjam (objective evidence), hogy síeltem. El is felejtettem, hogy ma hív az orvos a labor eredményekkel.

11. Kis kitérő. A nővér azt mondta, hogy a kb minden oké, de a fehérvérsejt pirosban van. Gyors googlizás után megvolt a diagnózis: leukémia. Azért viszketek, azért szédülök, azért nem gyógyulok. Na jó, de a vörösvérsejtek rendben. Az orvos szerint semmi ok a pánikra, ha kipurcanok, akkor is marad még 7-8 milliárd ember a földön.

12. Megnéztem tegnap a temetőt, a főnököm hívott sétálni és beszélgetni, és oda is meg vissza is átmentünk a helyi temetőn, hát szép hely, kb olyan volt onnan nézve a táj, mint valami téli puzzle kép, majd ha lesz időm, megírom a kívánságaimban, hogy oda légyszi.)

13. Szóval az orvos mondja, hogy csak kicsit volt a határérték felett, s mivel nem volt gyulladás, nem tudhatjuk, hogy mi okozza, de ha nem múlik el a csomó, menjek vissza, és majd megint megultrahangozzák. 2 hónapja sem találtak semmit, szóval akkor most megnyugodhatok.

14. A koleszterin magas, ez nem lep meg, de szerencsére legutóbb 4 értékkel magasabb volt, tehát menossa alaspäin.

15. Szívem továbbra sem nyugszik, ki akar jönni, légszomjam van, megfagytak a hörgőim egyenként, irány haza. De hát jó messze eljöttem, kénytelen voltam visszasíelni. Az mondjuk gyorsabb, mint gyalogolni.

16. Na akkor jöttek a hegyek. Ahol induláskor lefelé suhantam, most visszafelé felfelé kellett menni. És hiába fordult a föld alattunk, a domb nem lett laposabb. Finnország déli része, ahol lakom, alföld, a legmagasabb helyek is kb 30 méterrel vannak tengerszint felett. De azok a "hegyek", "dombok", sziklák folyton jönnek szembe.

17. Itthon leültem a konyhába, beengedtem a meleg levegőt a tüdőimbe, bekanalaztam a friss meleg húslevest, és azt vettem észre, hogy nem vagyok szobatiszta, a hajam alól csorog a víz a tányéromba. Jéé, ilyen is van? Annyira ömlött az izzadtság, hogy hirtelen fogytam vagy két kilót.

18. Valamikor 15 éve volt olyan, hogy ennyire kihajtottam magam egy konditeremben. Akkor utána borzasztó ritmuszavarom lett, amire szívgyógyszert kaptam, amit 15 évig szedtem. Ezt decemberben elhagytam, mert túl alacsony volt a vérnyomásom. Azóta nem volt ritmus zavarom. Na de ma... Visszajöttek a kellemetlen emlékek.

19. Azt hiszem, a sport, az aktív mozgás nem nekem való. Lehet, hogy jót tenne a testemnek, de ha a szívem kiakad egy órás sífutás miatt, akkor tudjátok, mikor fogok legközelebb belevágni? Soha.

20. Ugyanott férfi sífutó felszerelés (csizma, 2 bot, balos és jobbos szíjazással, és 2 léc) eladó. Érdeklődni a kiadóban/nál lehet.

+1. Random képek

Belső udvar

Ekkora hó van. A szomszéd tolja a hóhányót.

Az ablakokról leolvadt hó

Ide dugom be az autót (időkapcsolós konnektor van a dobozban)

 

Ez a mező, szarvasok nélkül, sínyomokkal

Objektív evidence, hogy síeltem

Temető


1 megjegyzés:

Agyrágóbogár írta...

Szépek a képek nagyon :) Valahogy ilyennek képzelem el az igazi telet, cserébe nyakig latyak van erre fele. Utálom. (erre ez a gané reCaptcha pálmafákat mutat nekem, hadd fájjon...