2024. március 25., hétfő

Linux kernelt fordítok a semmibõl

Nézegetem a családi videókat, mi az, amit digitalizálni kellene. Nézem a rengeteg videó és PC kábelt, mi az, amire szükségem lehet még valaha. Leginkább a video digitalizáláshoz kell megtartani azokat, amikkel összekötöm a videót a PC-vel.

Akkor adott a mai projekt: kipróbálni, mûködik-e. Most nem akartam ezzel idõt tölteni, de ha már belevágtam, legyen. A régi PC-men volt egy régi win 10 rendszer. Lementettem róla a maradék archív anyagot, fotókat, videókat, hangoskönyveket. Aztán uccu neki, próbálom installálni a digitalizáló készülék driverét, nem megy, mert nincs digitálisan aláírva. Google segít, mondja, hogy indítsam újra olyan módba, hogy ne kérje a digitális aláírást. Hiába, utána sem látja a videót a videó rögzítõ szoftver.

Plan B. Ha a windowsnak certifikát kell, akkor keresek egy olyan windowst, ami megvan annélkül. A gépen valaha volt win 7, megpróbálom visszaállítani. Ja csak annak kell egy extra lemez. Beteszek neki egy SDD-t, amin van valami mentett fotó. Sebaj, xcopy a másik diszkre, aztán formázás, windows visszaállítás. Nem indul. Ez a mentés nem errõl, hanem a korábbi gépemrõl van, azt meg pár hete kidobtam. Ha nagyon akarnám, installálhatnék egy win 7 rendszert, de az alatt nem biztos, hogy menni fog a digitalizálás.

Plan C. Gyorsan felhúzok egy Linux Mintet. Az elvileg felismeri a digitalizáló kártyát (kábelt). Installálom a 21-es verziót, az install végén lehal. Sebaj, újraparticionálás, és már megy a 19.3 verzió. Fenn van, de szól, hogy már elavult, frissítsem. Update megvan, mint install indul, de elõbb a 20-as verziót akarja, nem engedi egybõl a 21-est. Kezdek kicsit morcos lenni.

Most ott tartok, hogy egy saját kernelt fordítok, végig klikkeltem az opciókat, hogy mire van szükségem és mire nincs. Nem akarok streamelni, csak menteni.

Nem értem, miért nem tudnak csinálni egy olyan kábelt, amit rákötök az USB-re, és a gép attól azt hiszi, hogy az egy webkamera, és tudok rögzíteni videót róla. Miért kell mindenféle szar driverekkel szarakodni. Beszarok.

Mérgemben felmentem az internetre, megnézni, hogy nincs-e véletlen olyan digitalizáló cucc, aminek nem kell driver. De van. Az egyik mondja, hogy megy driver nélkül is Windows, Linux, Apple, és Android alatt. Azt mondja, hogy ha kell, menjek az AliExpress-re. Az új kínai oldalban nem bízok, de az Ali már korábban bevállt. Egy alternatív készüléket meg is rendeltem potom 50 centért, azaz 0,46 euroért, ingyenes kiszállítással. Aztán látom, hogy az EZ is megvan nekik, egyik eladó 19 euroért, a másik 14-ért adja. Megrendelem azt is. És most vagy tovább szenvedek a Linux-szal, ha azzal nem megy, a Win 7-tel, vagy várok egy hónapot, mikor megérkeznek a win 10-zel kompatibilis játékok.


Nincsenek megjegyzések: